Черняхівська громада

Житомирський район, Житомирська область

НЕ ЗВИНУВАЧУВАТИ, А ПРАЦЮВАТИ ДЛЯ ГРОМАДИ

Дата: 28.12.2021 17:00
Кількість переглядів: 1271

Фото без описуНА ЯКІ ГРОШІ ЖИВЕ ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА?

(Або трохи теорії)

Для життєдіяльності будь-якої громади, планованих дій для її розвитку та негайного  вирішення ситуацій чи проблем, які важко передбачити, потрібні фінанси. Для того, щоб надходження були стабільними, потрібно розвивати найбільш рентабельні в цьому регіоні галузі, а для збільшення фінансових вливань – залучати інвесторів.

Місцеві бюджети мають кілька джерел доходів:

  • частина загальнодержавних податків
  • місцеві податки та збори
  • неподаткові надходження
  • міжбюджетні трансферти – субвенції та дотації.

До місцевих бюджетів громад надходить лише частка деяких загальнодержавних податків і зборів. Серед податків, частина з яких доходить до громад, – податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), податок на прибуток підприємств, рентна плата за використання природних ресурсів, акциз на спирт, алкоголь, тютюн, паливо тощо. Частка надходжень різна. Наприклад, з ПДФО до бюджетів територіальних громад надходить 60% (у 2022 році – 64 %). З рентної плати за користування надрами – 5%, а від акцизу на пальне – 13,44%.

Місцева влада збирає свої податки і збори. Це єдиний податок, податок на майно (плата за землю, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки), транспортний податок. Їх встановлюють ОМС на пленарних засіданнях місцевої ради, однак при встановленні таких податків органи місцевої влади керуються відповідними законами та постановами.

 

Ще одне джерело доходів для місцевого бюджету – неподаткові надходження. Це можуть бути прибутки комунальних підприємств, штрафи, адміністративні збори і платежі, надходження від орендної плати за користування  майном, що перебуває в комунальній власності, плата за послуги, які надають бюджетні установи.

Є ще кошти, які громада отримує з інших бюджетів – державного або місцевих. Їх називають міжбюджетні трансферти, які можуть бути у формі різного роду субвенцій та дотацій.

Так, гарантовану державою заробітну плату педагогам виплачують коштом освітньої субвенції, яка напряму розподіляється з Державного бюджету. Ряд субвенцій з Державного бюджету розподіляються на обласному рівні, наприклад: субвенція на заробітну плату з нарахуваннями педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів, субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, субвенція на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа».

Дотації – це кошти, які держава безповоротно направляє ОМС, коли вони мають значний дефіцит бюджету, наприклад базова дотація, додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров`я.

 

КУДИ ВИТРАЧАЮТЬ ГРОШІ?

Звичайно, органи місцевого самоврядування не можуть одночасно вирішити всі проблеми громади. Особливо, якщо ці проблеми поглиблювались роками чи навіть десятиліттями.

Один приклад із Черняхівської громади: більше 25 років тому лише в самому Черняхові було 5 дитячих садочків. На сьогодні працюють № 1,4 і 5, а №2 і 3 давно закриті. Чому закривали? Зменшилось число дітей дошкільного віку, утримувати таку кількість дошкільних закладів не було потреби. Але сьогодні в Черняхові знову є багато дошкільнят і садочки, які працюють, переповнені. Тому побудова нового сучасного ДЗО – дуже важливе завдання.

Але ще більш важливо – винайти можливість утримувати ті заклади освіти – шкільної (10), дошкільної (16), позашкільної (3), - які працюють і в яких є щоденна потреба. А це і харчування дітей (для пільгових категорій – 100% оплата за рахунок місцевого бюджету), і підвіз учнів та вчителів із віддалених сіл до навчальних закладів чи на спортивні змагання, ремонт шкільних автобусів (автопарк давно застарілий), оплата енергоносіїв та опалення у осінньо-зимовий період, оновлення матеріальної бази (оргтехніка, меблі, посуд, миючі засоби)….

Медицина – теж вкрай важлива галузь.

Після медичних реформ, з 1 квітня 2020 року Національна служба здоров’я України фінансує за повною вартістю надання медичної послуги вторинною ланкою тільки у випадку, якщо на таку послугу цей медичний заклад має підписаний пакет документів, тобто працює за Програмою медичних гарантій. За цей рік ТМО сплатило ПДФО до бюджету громади в розмірі 4 151 тис. грн. В той же час держава не надає фінансування на утримання самого закладу. Тому, з місцевого бюджету на утримання закладу спрямовано 4 557,7 тис. грн (з яких 450 тис. – 50% від оренди комунальних приміщень), в тому числі на оплату енергоносіів направили 2 838,2 тис. грн. А  за опалення, відповідно до тарифів опалювального сезону 2021/22 років, які зросли з  1 561 грн. за 1 Гкал до 2 985 грн., потрібно щомісяця платити біля 800 тис. грн.

І знову «дефіцит» бюджету закладу охорони здоров’я допомагає закрити місцевий бюджет.

Робота із соціально незахищеними категоріями громадян – одинокими людьми похилого віку, малозабезпеченими сім’ями, дітьми-сиротами чи позбавленими батьківського піклування ….  І таких земляків у нас немало. У кожного своя нелегка доля. І часто надія на допомогу тільки відповідних місцевих служб чи відділів.

БІЛЬШ ДЕТАЛЬНО ЗІ СТАТТЯМИ ВИТРАТ МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ 2021 року МОЖНА ОЗНАЙОМИТИСЬ НА САЙТІ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ЗА ПОСИЛАННЯМ https://chernyahivska-gromada.gov.ua/news/1638884684/

 

 ПЛАНУВАННЯ БЮДЖЕТУ = ВИКОНАННЯ ПОСТАВЛЕНИХ ЗАДАЧ

Щоб розуміти, які задачі зможе виконати і, головне, коли?, місцева влада планує бюджет громади на найближчий рік. Так було завжди, так було і цього року.

Робота над бюджетними розрахунками – дуже відповідальна і непроста. Фінансисти та бухгалтери це розуміють як ніхто, тому що фінансовий ресурс обмежений, а проблем безліч. І, підраховуючи можливі майбутні доходи/витрати, орієнтуєшся на показники попередніх років. Звичайно, можливі зміни, бо й життя не стоїть на місці, і економічна ситуація в країні та й у всьому світі нестабільна.

А тепер повернемось до сесії, на якій приймався вже сформований бюджет 2022 року.

Вже після озвучення інформації про прогнозовані доходи та витрати бюджету на 2022 рік і безпосередньо перед його затвердженням, депутат селищної ради VII і VIII скликань, керівник одного з бюджетоутворюючих підприємств громади (частка від загальних надходжень - 6 %, надходження за 2021 рік до загального фонду бюджету громади становлять 5,2 млн. грн.) «в режимі реального часу», тобто без попередження, заявляє, що перереєстрував своє підприємство до іншої громади. Тобто, на податки з цього підприємства громада може не розраховувати. А згодом виявляється, що таких організацій кілька, а відношення до керування ними мають двоє депутатів від однієї політичної сили:

  • ПІІ ТОВ «ДАНІКО» (Код ЄДРПОУ 31603510, керівник – Іваницький Віктор Ілліч);
  • ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "СУЧАСНЕ ДОРОЖНЕ БУДІВНИЦТВО" (ПП "СДБ", ЄДРПОУ 39974495);
  • ФОП "СКУРТОВА ОЛЕНА ВОЛОДИМИРІВНА";
  • ФОП Дзюблик П.В.;
  • ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕЛЕНБУД" (Директор - Дзюблик Наталія Валеріївна, Код ЄДРПОУ 41939512).

 «Так для громади буде краще», «тут несприятливий інвестиційний клімат», «ми, основні платники податків, хотіли мати можливість самостійно вирішувати, куди витрачати 10% від сплачених нами податків» - ключові слова, які повторювались неодноразово депутатом.

А тепер по-порядку:

    1. Краще для громади в чому? В тому, що у ВЖЕ СФОРМОВАНОМУ І ПРИЙНЯТОМУ місцевому бюджеті утворюється (поки теоретично) дефіцит?
    2. Несприятливий інвестиційний клімат. Тобто, 20 років був сприятливий, і за рік – все, несприятливий.

Що ж, порівняємо.

Порівняння податків Черняхівської СТГ та Оліївської ОТГ

Класифікація будівель та споруд
(відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 р. № 507)

Ставки податку3
(у % від розміру мінімальної заробітної плати) за 1 кв. метр

Код

Назва

Для юридичних осіб

Черняхівська СТГ

Для юридичних  осіб
Оліївська ОТГ

1 зона4

2 зона4

3 зона4

1 зона4

2 зона4

3 зона4

122

Будівлі офісні

 

1220

Будівлі офісні

 

1220.5

Адміністративно-побутові будівлі промислових підприємств

0,5

-

-

0,75

-

-

1220.9

Будівлі для конторських та адміністративних цілей інші

0,5

-

-

0,75

-

-

123

Будівлі торговельні

1230

Будівлі торговельні

1230.4

Їдальні, кафе, закусочні тощо

0,5

-

-

0,75

-

-

124

Будівлі транспорту та засобів зв’язку

1241

Вокзали, аеровокзали, будівлі засобів зв’язку та пов’язані з ними будівлі

1242

Гаражі

1242.1

Гаражі наземні

0,5

-

-

0,75

-

-

125

Будівлі промислові та склади

1251

Будівлі промислові5

1251.1

Будівлі підприємств машинобудування та металообробної промисловості5

0,5

-

-

-

-

-

127

Будівлі нежитлові інші

1271

Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва

та рибного господарства

11

Будівлі житлові

111

Будинки одноквартирні

1110

Будинки одноквартирні

1110.1

Будинки одноквартирні масової забудови

0,15

-

-

0,75

-

-

123

Будівлі торговельні

1230

Будівлі торговельні

1230.1

Торгові центри, універмаги, магазини

1

-

-

0,75

-

-

1230.2

Криті ринки, павільйони та зали для ярмарків

0,5

-

-

0,75

-

-

1230.3

Станції технічного обслуговування автомобілів

0,5

-

-

0,75

-

-

1230.5

Бази та склади підприємств торгівлі і громадського харчування

0,5

-

-

0,75

-

-

1230.6

Будівлі підприємств побутового обслуговування

0,5

-

-

0,75

-

-

1230.9

Будівлі торговельні інші

0,5

-

-

0,75

-

-

 

ПОРІВНЯННЯ  ЗЕМЕЛЬНОГО ПОДАТКУ  ЧЕРНЯХІВСЬКОЇ СТГ ТА ОЛІЇВСЬКОЇ ОТГ

 

Вид цільового призначення земель

Ставки податку
(відсотків нормативної грошової оцінки)

за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження)

Черняхівська  СТГ

за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження)

Оліївська ОТГ

код2

найменування

для юридичних осіб

 

для юридичних осіб

 

01

Землі сільськогосподарського призначення

01

Землі  сільськогосподарського призначення

01.01

Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва

1,0

 

3,0

 

01.02

Для ведення фермерського господарства

1,0

 

3,0

 

01.03

Для ведення особистого селянського господарства

1,0

 

3,0

 

01.04

Для ведення підсобного сільського господарства

1,0

 

3,0

 

01.05

Для індивідуального садівництва

1,0

 

3,0

 

01.06

Для колективного садівництва

1,0

 

3,0

 

01.07

Для городництва

1,0

 

3,0

 

01.08

Для сінокосіння і випасання худоби

1,0

 

3,0

 

01.09

Для дослідних і навчальних цілей

1,0

 

3,0

 

01.10

Для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства

1,0

 

3,0

 

01.11

Для надання послуг у сільському господарстві

1,0

 

3,0

 

01.12

Для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції

1,0

 

3,0

 

01.13

Для іншого сільськогосподарського призначення

1,0

 

3,0

 

01.14

Для цілей підрозділів 01.01-01.13 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду

1,000

 

-

 

03

Землі громадської забудови

03.07

Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі

3,000

 

3,0

 

03.08

Для будівництва та обслуговування об’єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування

3,000

 

2,50

 

03.09

Для будівництва та обслуговування будівель кредитно-фінансових установ

3,000

 

3,0

 

03.10

Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури

3,000

 

2,50

 

03.11

Для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів науки

3,0

 

3,0

 

03.12

Для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування

3,0

 

3,0

 

03.13

Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування 

3,0

 

3,0

 

03.14

Для розміщення та постійної діяльності органів ДСНС4

3,0

 

3,0

 

03.15

Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови 

3,0

 

3,0

 

03.16

Для цілей підрозділів 03.01-03.15 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду

3,0

 

3,0

 

07

Землі рекреаційного призначення

07.01

Для будівництва та обслуговування об’єктів рекреаційного призначення

0,01

 

2,50

 

07.02

Для будівництва та обслуговування об’єктів фізичної культури і спорту

0,01

 

2,50

 

07.03

Для індивідуального дачного будівництва

0,01

 

1,00

 

07.04

Для колективного дачного будівництва 

0,01

 

1,00

 

07.05

Для цілей підрозділів 07.01-07.04 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду

0,01

 

-

 

10

Землі водного фонду

10.01

Для експлуатації та догляду за водними об’єктами

2,0

 

3,0

 

10.02

Для облаштування та догляду за прибережними захисними смугами

2,0

 

3,0

 

10.03

Для експлуатації та догляду за смугами відведення

2,0

 

3,0

 

10.04

Для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами

2,0

 

3,0

 

10.05

Для догляду за береговими смугами водних шляхів

2,0

 

3,0

 

10.06

Для сінокосіння

2,0

 

3,0

 

10.07

Для рибогосподарських потреб

2,0

 

3,0

 

10.08

Для культурно-оздоровчих потреб, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей

2,0

 

3,0

 

10.09

Для проведення науково-дослідних робіт

2,0

 

3,0

 

10.10

Для будівництва та експлуатації гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд

2,0

 

3,0

 

10.11

Для будівництва та експлуатації санаторіїв та інших лікувально-оздоровчих закладів у межах прибережних захисних смуг морів, морських заток і лиманів

2,0

 

3,0

 

10.12

Для цілей підрозділів 10.01-10.11 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду

2,0

 

-

 

11

Землі промисловості

11.01

Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов’язані з користуванням надрами 

3,0

 

3,0

 

11.02

Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості

3,0

 

3,0

 

11.03

Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств

3,0

 

3,0

 

11.04

Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)

3,0

 

3,0

 

11.05

Для цілей підрозділів 11.01-11.04 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду

3,0

 

-

 

12

Землі транспорту

12.01

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту

1,0

 

3,0

 

12.02

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту 

3,0

 

3,0

 

12.03

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд річкового транспорту 

3,0

 

3,0

 

12.04

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства4

3,0

 

3,0

 

12.05

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд авіаційного транспорту

3,0

 

3,0

 

12.06

Для розміщення та експлуатації об’єктів трубопровідного транспорту

3,0

 

3,0

 

12.07

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд міського електротранспорту

3,0

 

3,0

 

12.08

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій

3,0

 

3,0

 

12.09

Для розміщення та експлуатації будівель і споруд іншого наземного транспорту

3,0

 

3,0

 

12.10

Для цілей підрозділів 12.01-12.09 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду

3,0

 

-

 

 

Як бачимо, більшість показників ставок податків в Черняхівській громаді нижчі або дорівнюють тим, які затверджені в Оліївській громаді.

 

 

Показники бюджетів територіальних громад за січень-вересень 2021 року

Територіальна громада

Черняхівська

 

Оліївська

 

Площа громади, кв.км

538

 

310

 

Чисельність наявного населення, осіб

19 909

 

8 276

 

Всього доходів загального фонду (без трансфертів), млн. грн.

62,2

 

106,6

 

Обсяг доходів на 1 жителя, тис.грн.

3,1

 

12,9

 

Базова дотація (громада отримує з держбюджету), млн. грн.

9,1

 

 

Реверсна дотація (громада повертає в держбюджет), млн. грн.

 

23,2

 

Видатки на освіту, млн. грн.

81,4

 

33,4

 

Видатки на культуру, млн. грн.

5,6

 

3,5

 

Видатки на фізичну культуру і спорт, млн. грн.

1,6

 

0,1

 

Видатки на утримання апарату управління, млн. грн.

17,1   (123,5 штатних одиниць)

 

22,7  (81,5 штатних одиниць)

 

Капітальні видатки, млн. грн.

1,4

 

14,2

 

Оліївська громада і без черняхівських підприємств має значне перевиконання бюджету і щороку вертає до державного бюджету реверсну дотацію. Станом на 01.10.2021 року це 23,21 млн грн. План за 2021 рік - 31 млн. грн.

 

І на останок щодо бажання підприємців, щоб 10 найбільших платників податків мали можливість самостійно вирішувати/рекомендувати, куди витрачати 10% від сплачених ними податків.

Ось що про це говорить Закон України  "Про місцеве самоврядування в Україні".

Стаття 18. п. 1. Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Стаття 61. п.1. Органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно складають та схвалюють прогнози відповідних місцевих бюджетів, розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.

4. Самостійність місцевих бюджетів гарантується власними та закріпленими за ними на стабільній основі законом загальнодержавними доходами, а також правом самостійно визначати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до закону.

Стаття 63. Доходи місцевих бюджетів

1. Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов'язкових платежів.

Стаття 64. Видатки місцевих бюджетів

2. Сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.

Черняхівська селищна територіальна громада переживає лише своє становлення. Керівництво, усі структурні підрозділи вже рік працюють над формуванням нової адміністративно-територіальної одиниці. І цей процес в умовах викликів сьогодення не простий.  Як і налагодження партнерських стосунків з бізнесом. Зрозуміло, що партнерські відносини не існують у довершеному форматі – їх треба вибудовувати, враховуючи зацікавленості усіх сторін і ймовірні ризики. Однак основою цих відносин є визнання рівноправності й незалежності кожного з учасників.  З одного боку, це буде вибудовувати взаємну довіру партнерів одне до одного, а з іншого –  унеможливлює конфлікт інтересів. У роботі селищної ради на І півріччя 2022 року заплановано розробка і затвердження Програми підтримки малого і середнього бізнесу на території громади.

Отже, на сьогоднішній день головне завдання органів місцевого самоврядування – забезпечити життєдіяльність громади, функціонування соціальної сфери (шкіл, садочків, медичної сфери). І спільними зусиллями ми можемо віднайти джерела надходжень для збільшення бюджету розвитку, а це і благоустрій, і паркові зони, і.....

На жаль, випадок, який стався, показує, що не всім депутатам, які є керівниками бізнесу, цікавий розвиток нашої громади, якщо вони зважилися на такий крок. Але Черняхівська громада, не дивлячись ні на що, продовжить свій розвиток і співпрацю з бізнесом, який вболіває за майбутнє нашої рідної Черняхівщини. Ми впевнені, що надходження до бюджету громади в найближчі роки збільшаться і це надасть нам змогу розвиватися, враховуючи думку всіх жителів територіальної громади.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Результати опитування

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь