Про роботу сектору комунальної власності відділу житлово-комунального господарства Черняхівської селищної ради за 2024 рік
Потужним засобом реалізації соціально-економічної політики на території громади є ефективне управління комунальним майном. Дані питання завжди у центрі уваги. З цією метою сектором комунальної власності продовжується робота, направлена на здійснення повноважень щодо реалізації права користування, володіння та розпорядження майном територіальної громади.
Протягом 2024 року робота сектору була спрямована на нормативне врегулювання процесів управління об’єктами комунальної власності шляхом прийняття відповідних нормативно-правових актів, приведення установчих документів підприємств у відповідність до вимог чинного законодавства та локальних нормативних актів Черняхівської селищної ради.
Пріоритетним завданням сектору комунальної власності протягом звітного періоду було врегулювання питань управління саме комунальними підприємствами. Адже фінансове планування діяльності комунальних підприємств є одним з найбільш дієвих засобів збалансування їх фінансових потреб і можливостей, а фінансовий план визначає обсяг та спрямування коштів, аби протягом року підприємство мало змогу виконувати функції, які визначені його статутом.
В 2024 році всі комунальні підприємства (окрім КП «Черняхів-Добробут») діяли на підставі фінансових планів.
Варто відмітити позитивні показники роботи за звітний період комунального некомерційного підприємства «Черняхівське територіальне медичне об’єднання» Черняхівської селищної ради.
При запланованих доходах у розмірі 61,2 млн. грн підприємством отримано 64,6 млн. грн (перевиконання складає 3,4 млн. грн). Дохід, отриманий підприємством за програмою медичних гарантій від Національної служби здоров’я України, за звітний період склав 45,8 млн. грн (план – 41.0 млн. грн), що у 2,3 рази більше, ніж за аналогічний період 2023 року (20,2 млн. грн). Суттєво зменшилось і навантаження на бюджет громади в плані фінансової підтримки підприємства. Так, за звітний період доходи підприємства з місцевого бюджету зафіксовані у сумі 9,9 млн. грн, при плані – 11,5 млн. грн, а в 2023 році цей показник складав 25,2 млн.грн. В структурі доходів підприємства за звітний період бюджетні кошти громади складають 15%, а в 2023 р. така частка була 48%.
За звітний період доходи підприємства перевищили витрати на 0,9 млн.грн, що свідчить про недопущення перевищення темпів росту витрат у порівнянні з темпами росту доходів.
Доходи комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Черняхівської селищної ради за звітний період виконано на рівні запланованих – 16,2 млн.грн, в т.ч.: 12 млн. грн отримано за програмою медичних гарантій від Національної служби здоров’я України. Варто зауважити, що загальна сума доходів підприємства за звітний період зменшилась у порівнянні з 2023 р. на 6%. Значно зменшились в порівнянні з 2023 роком і доходи підприємства від фінансової підтримки з бюджету громади: з 4,5 млн.грн до 1,8 млн.грн відповідно, що свідчить про вжиття заходів щодо оптимізації витрат підприємства. За звітний період витрати підприємства перевищили доходи на 0,3 млн.грн.
Єдине комунальне підприємство, яке не отримує фінансової підтримки з бюджету громади, це «Стоматологічний центр», що надає послуги стоматологічної допомоги населенню. Доходи підприємства за звітний період склали 1,6 млн грн, недовиконання відповідно до планових показників становить 0,1 млн.грн. Фінансовий результат за звітний період – збиток у сумі 10,9 тис.грн. Непокритий збиток підприємства станом на 31 грудня 2024 року складає 38,3 тис.грн.
Щодо діяльності комунального підприємства «Черняхів-Добробут» Черняхівської селищної ради за 2024 рік, то слід зауважити, що це єдине підприємство, керівником якого в 2024 році не було дотримано обов’язку щодо подання на затвердження фінансового плану. Окрім того, впродовж 2024 року до органу управління не подавалась жодна звітність по даному підприємству. Відповідні факти позбавляють будь-якої можливості для здійснення аналізу його фінансово-господарської діяльності.
За підтримки депутатів Черняхівської селищної ради в серпні 2024 року розпочато реорганізацію підприємства шляхом приєднання до комунального підприємства «Головине-Добробут». Зараз процес реорганізації триває. Враховуючи факт не завершення реорганізації обох підприємств, детальний аналіз роботи комунального підприємства «Головине-Добробут» Черняхівської селищної ради стане можливий за підсумками роботи за І квартал 2025 року.
Затвердження фінансових планів для всіх комунальних підприємств вперше було запроваджене в 2023 році. Детальна робота з підприємствами в даному напрямку протягом двох років підтвердила той факт, що фінансове планування є одним з найбільш дієвих засобів збалансування фінансових потреб і можливостей комунальних підприємств.
З огляду на це, виникла потреба у розробленні та запровадженні унормованої процедури складання, затвердження (погодження) фінансових планів комунальних підприємств Черняхівської селищної ради, а також контролю за їх виконанням.
В 2024 році депутатами селищної ради затверджено відповідний порядок, який передбачає не лише чіткий механізм подання на затвердження основного фінансового документу підприємства, а і встановлює жорсткий контроль за виконанням його показників, а також передбачає персональну відповідальність керівників за невиконання, несвоєчасне затвердження та звітування по фінансових планах.
Відтак, фінансові плани комунальних підприємств на 2025 рік були успішно затверджені в грудні 2024 року з урахуванням норм відповідного порядку.
Разом з тим, з метою посилення матеріального заохочення, стимулювання сумлінного та якісного виконання керівниками комунальних підприємств Черняхівської селищної ради своїх посадових обов’язків, ініціативного підходу до вирішення поставлених завдань, забезпечення належного рівня трудової та виконавської дисципліни, забезпечення збереження майна та раціонального ефективного використання коштів громади було розроблено та затверджено Порядок преміювання таких керівників, який визначив умови, показники та розміри преміювання. Прийняття відповідного локального нормативного акту зумовило розроблення та затвердження типової форми контракту, яка б містила положення, передбачені порядком про затвердження фінансових планів та порядком про преміювання. За результатами відповідної роботи, контракти всіх керівників комунальних підприємств було переглянуто та приведено у відповідність до затвердженої форми.
Підсумовуючи роботу сектору комунальної власності в напрямку нормативного врегулювання процесів управління об’єктами комунальної власності шляхом прийняття відповідних нормативно-правових актів, слід зауважити, що в 2024 році також у відповідність до форми, затвердженої рішенням ради від 10 травня 2024 року, були приведені статути комунальних підприємств.
Ще одним з пріоритетних завдань сектору в сфері ефективного управління комунальним майном є забезпечення додаткових надходжень до бюджету громади. Такої мети вдається досягти, сфокусувавши увагу на постійному моніторингу ефективного використання комунального майна для забезпечення статутної діяльності підприємств та установ, а у випадку відсутності такої необхідності, шляхом його передачі в тимчасове платне користування (оренду) або ж шляхом платного відчуження майна, що не використовується, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до чинного законодавства України.
Протягом звітного року сектором спільно з балансоутримувачами комунального майна систематично вживалися заходи з формування переліків об’єктів комунального майна, що можуть бути передані в оренду за результатами аукціону або ж без такого (Перелік другого типу).
Враховуючи той факт, що відповідно до п.5 Постанови Кабінету Міністрів України № 634 від 27.05.2022 р., договори оренди комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку, коли балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендарю про непродовження договору оренди з підстав, визначених законодавством, суттєвих змін у даному напрямку у порівнянні з минулим роком не відбулося.
Так, станом на 01.01.2025 року до Переліку першого типу включено 41 об’єкт нерухомості, загальною площею 1,7 тис. кв.м.; до Переліку другого типу – 27 об’єктів загальною площею 4,3 тис. кв.м. Чинними є 65 договорів оренди.
Як і в 2023 році, найбільшими орендодавцями у звітному періоді залишались:
1. Черняхівська селищна рада – 2,2 тис. кв.м., з яких пільгова оренда - 88 % (забезпечення установ та виконавчих органів ради приміщеннями для здійснення своєї діяльності) .
2. Відділ освіти, молоді та спорту – 1,2 тис.кв.м., з яких 100% – пільгова оренда, зумовлена забезпеченням організації навчання вихованців 2 позашкільних навчальних закладів селищної ради (використання спортивною та музичною школами приміщень Черняхівських ліцеїв № 1 та № 2, а також проведення занять для дітей зі спорту громадською організацією).
3. Комунальне некомерційне підприємство «Черняхівське територіальне медичне об’єднання» – 660 кв.м., з них комерційна оренда – 68 %.
Результатом такої роботи у 2024 році стали доходи від орендної плати у сумі 1,6 млн.грн, з них до бюджету громади надійшло 1,2 млн.грн, що на 0,2 млн.грн більше у порівнянні з минулим роком.
Варто зауважити, що передача в оренду майна, що не використовується, для балансоутримувачів є вигідною ще й тому, що останні отримують додаткові надходження від відшкодування витрат на утримання орендованого майна. Так, додаткові надходження в 2024 році за відшкодування витрат по опаленню та утриманню орендованого майна, які сплачені суб’єтами господарювання приватного сектору економіки, а також орендарями, діяльність яких фінансується не з бюджету громади, склали близько 0,6 млн.грн., що в свою чергу дещо знижує навантаження на бюджет громади в плані видатків на комунальні послуги для відповідних юридичних осіб.
Одним з додаткових джерел доходів комунальних некомерційних підприємств та бюджетних установ є надання ними платних послуг. Рішенням виконавчого комітету затверджені тарифи на платні послуги, що надаються Черняхівським ТМО поза програмою медичних гарантій. Такі надходження підприємства у звітному періоді склали біля 1 млн. грн, що на 100 тис.грн більше, ніж за аналогічний період минулого року, а відділу культури та туризму Черняхівської селищної ради – 200 тис.грн. (в т.ч. плата за навчання в музичній школі – 152 тис.грн.).
2024 рік був успішним для селищної ради і в плані приватизації комунального майна, яка на виконання вимог Закону України «Про оренду державного та комунального майна» здійснювалась виключно на конкурентних засадах та за результатами публічних електронних аукціонів.
Так, у звітному періоді успішно реалізовано два лоти:
- нежитлова будівля, загальною площею 121 кв.м., за адресою: селище Черняхів, вул. Володимирська, 12-А;
- вбудоване приміщення вільного призначення, загальною площею 59,6 кв.м., за адресою: сел.Головине, вул.Жовтнева, буд.9.
Загальна сума надходжень до бюджету громади від приватизації майна в 2024 році склала 1,9 млн.грн. Доцільно зауважити, що в процесі приватизації вартість одного з об’єктів приватизації вдалося збільшити в 7 разів (з 239 тис.грн (вартість за незалежною оцінкою) до 1,7 млн. грн.).
За звітний період сектором комунальної власності підготовлено 169 локальних нормативних правових актів, що регулюють відносини у сфері управління комунальною власністю громади, в тому числі:
93 проєкти рішення селищної ради з питань:
- затвердження статутів комунальних підприємств та установ, їх реорганізації, припинення тощо – 45;
- оренди, списання, безоплатної передачі та/ або прийняття майна, приватизації комунального майна – 26;
- унормування питань управління комунальними підприємствами – 15;
- інші – 7.
66 проєктів розпоряджень селищного голови з питань:
- оренди, списання, безоплатної передачі та/або прийняття майна, затвердження складу відповідних комісій, приватизації комунального майна – 53;
- укладання контрактів та внесення змін до них, тощо – 9;
- інших – 4.
10 проєктів рішень виконкому .